طرح توجیهی و تدوین آن

طرح توجیهی و تدوین آن

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | چهارشنبه 27 دی 1402 در ساعت 0 : 0 دقیقه |

طرح توجیهی به منظور امکان سنجی پروژه به کار می رود. استفاده از طرح توجیهی برای اجرای پروژه ها بسیار مهم است زیرا طرح توجیهی اطلاعات زیادی را درباره ی راه اندازی کسب و کار و یا اجرای پروژه به ما می دهد و می توان با استفاده از این اطلاعات مشخص کرد که آیا با بودجه و شرایط موجود می توان آن رایده را به سرانجام رساند یا خیر. همچنین طرح توجیهی سود را مشخص می کند و افراد با استفاده از طرح توجیهی در صورتی که به سود دلخواه برسند ، آن را عملی می نمایند. بنابراین استفاده از طرح توجیهی می تواند بسیار کاربردی باشد و شما برای شروع هر سرمایه گذاری می توانید از طرح توجیهی استفاده کنید. افراد  برای شروع هر کسب و کاری اطلاعاتی را در  اختیار دارند اما این اطلاعات کافی نخواهد بود. زمانی که افراد می خواهند سرمایه ی خود را وارد سرمایه گذاری نمایند ، نیاز است که ریسک پروژه را کاهش دهند و به صورت مطمئن گام بردارند در غیر این صورت ممکن است سرمایه ی خود را از دست داده و یا متضرر شوند از این رو استفاده از طرح توجیهی بسیار ضروری است.

گروه مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) در خدمت شماست تا بتواند بهترین و اقتصادی ترین طرح توجیهی را با اطلاعات و تحلیل های کامل ارائه نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران ما در این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

طرح توجیهی

هدف از طرح توجیهی

استفاده از طرح توجیهی می تواند چشم اندازی از ایده و اجرای آن را به شما بدهد و با استفاده از آن اطلاعاتی را به دست می آورید و دید روشنی نسبت به عملی کردن پروژه ی مورد نظر خود دارید بنابراین در این مرحله می توانید به راحتی درباره ی عملی ساختن ایده تصمیم گیری کنید. با استفاده از طرح توجیهی افراد می توانند کسب و کاری را شروع کنند و یا برای ادامه ی پروژه ی خود از آن استفاده کنند بنابراین از طرح توجیهی می توان برای هر فعالیتی استفاده کرد و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. برای جذب سرمایه گذار می توان از طرح توجیهی استفاده کرد. همچنین برای دریافت وام از بانک و دریافت مجوز های لازم از طرح توجیهی بهره برد. بنابراین استفاده از طرح توجیهی می تواند برای اهداف مختلف باشد. بسیار مهم است که طرح توجیهی حتما توسط مراکز معتبر گردآوری و تدوین شود تا بتواند موثر باشد و اطلاعات کامل را به شما ارائه دهد.

بخش های طرح توجیهی

یک طرح توجیهی یا بیزینس پلن دارای بخش هایی است تا بتوان اطلاعات لازم را به دست آورد. بخش های یک طرح توجیهی شامل سه بخش فنی، بازار و مالی است.

بخش فنی: در بخش فنی از طرح توجیهی ، اطلاعات لازم برای اجرای پروژه به دست می آید. مثلا روش تولید ، لوازم و لیست ماشین آلات خط تولید، تعداد پرسنل و غیره در این بخش مشخص می شود.

بخش بازار: بخش بازار در طرح توجیهی ، مشخص می کند که بازار هدف به چه صورت است. ظرفیت بازار محصول را در شهر و  کشور مشخص می کند.

بخش مالی : بخش مالی در طرح توجیهی ، هزینه های مورد نیاز را برآورد می کند. میزان سود و زیان و هزینه های لازم برای اجرا شدن پروژه در این بخش مشخص می شود.

طرح توجیهی

در صورت نیاز به نگارش طرح توجیهی می توانید از گروه مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) کمک بگیرید . این مجموعه یکی از مراکز قدیمی ارائه دهنده ی طرح توجیهی اصولی و کامل می باشد. برای هر نوع کسب و کاری و سرمایه گذاری می توانید بهترین طرح توجیهی را از گروه مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) دریافت کنید.

فواید و مزایای طرح توجیهی

طرح توجیهی دارای مزایای زیادی است و همین موجب شده امروزه افراد زیادی برای کسب و کار و سرمایه گذاری ها از طرح توجیهی بهره ببرند. همچنین شرکت ها برای ادامه ی روند پروژه های خود از طرح توجیهی استفاده می کنند تا بتوانند هزینه ها را مدیریت کنند و به صورت حساب شده گام بردارند. در ادامه مزایای طرح توجیهی را نام می بریم:

  • گرفتن وام
  • گرفتن مجوز ها
  • اطلاع از تعداد سال بازگشت سرمایه و میزان سود
  • اطلاع از زمین مورد نیاز از منابع طبیعی
  • چشم اندازه مطمئن در مورد ایده
  • مطالعه مالی پروژه
  • اطلاع از ابزار ها و وسایل و ساختمان ها و قیمت آن
  • ارزیابی تصمیمات اقتصادی

موارد استفاده از طرح توجیهی

از طرح توجیهی برای کسب اطلاعات درباره ی پروژه استفاده می شود. زمانی که شخصی ایده را در ذهن دارد این ایده خام است و عملی نشده است بنابراین سرمایه و زمان و تجهیزات و.. را برای آن ایده به کار نبرده است ، در این مرحله فرد می تواند با استفاده از طرح توجیهی چشم اندازی از اجرای ایده داشته باشد و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد. حال که این اطلاعات را دارد می تواند تصمیم گیری هوشمندانه را داشته باشد. در واقع در صورتی که پروژه با موفقیت روبرو شود آن را عملی می کند و در غیر اینصورت از ضرر در امان نخواهد بود. طرح توجیهی گزارشی می باشد که توجیه پذیری طرح را در ابعاد مختلف همچون بازار ، فنی و مالی مورد بررسی قرار می دهد. در واقع طرح توجیهی شامل مطالعات و محاسبات است که در مورد ایده ی مورد نظر می باشد.

گروه مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) از مراکز ارائه دهنده ی انواع طرح توجیهی برای سرمایه گذاری های مختلف می باشد. این مجموعه انواع طرح توجیهی اقتصادی و جامع را ارائه می نماید.

طرح توجیهی

تحلیل بازار در طرح توجیهی چگونه است؟

تحلیل بازار در یک طرح توجیهی بسیار مهم است. با استفاده از تحلیل بازار می توان بازار محصول یا خدمات را بشناسیم و برای اجرای پروژه تصمیم گیری کنیم. برای تحلیل های بازار رویکرد های مختلف وجود دارد. در ادامه به موارد مهم از این قبیل می پردازیم.

شناسایی بازار هدف: باید بازار هدف پروژه را مشخص کرده و با کسب اطلاعات در مورد اندازه بازار، ویژگی ‌های جغرافیایی، جمعیت هدف، و نیاز های بازار می تواند به صورت حساب شده گام برداشت.

تحلیل رقبا: رقبا بخش مهمی از بازار را تشکیل می دهد. برای شروع هر پروژه نیاز است که رقبا را بشناسید. بنابراین در شناخت رقبا نیاز است که روش های تبلیغاتی ، قیمت گذاری ، استراتژی ها و.. را بشناسیم و اطلاعاتی را به دست آوریم.

نیاز های مشتریان: نیاز های مشتریان بخشی از مطالعات طرح توجیهی می باشد که به وسیله ی آن می توان محصولات و خدمات بهینه سازی گردد و بر اساس نیاز های مشتریان تغییر داده شود.

تحلیل SWOT  : با استفاده تحلیل در طرح توجیهی می تواند برای وارد شدن به بازار هدف استراتژی های متناسبی را به کار ببریم. این تحلیل ها شامل تحلیل نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت‌ها، و تهدیدهای بازار و... است.

تحلیل مخاطرات: در طرح توجیهی مخاطرات مرتبط با بازار مورد تحلیل قرار می گیرد و با شناسایی آن ، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

پیش‌بینی تقاضا: تقاضا یکی از مهم ترین موارد در عرضه ی محصولات به بازار است. در واقع باید پیش از شروع سرمایه گذاری دانست که چه میزان تقاضا وجود داد.

تحلیل تأثیر عوامل محیطی: برخی عوامل مانند تغییرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و فناوری بر بازار تاثیر گذار هستند که نیاز است این موارد نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

 https://matsa.co/